vrijdag 2 maart 2018

Avondsessie dag 2: Schippers redt het niet, Hassan in de finale 1500m in Birmingham

Dafne Schippers 5e plaats in de finale in een tijd van 7.10 seconden
Het avondprogramma van de 2e dag van het WK Indoor in Birmingham leverde spannende en interessante wedstrijden op, waarbij de Nederlandse atleten ook een rol speelden. Het begon met de 60 meter horden waar in voor Nederland Eefje Boons en Nadine Visser aan de start kwamen. Met 8.01 kwalificeerde Visser zich voor de halve finale met de 9e tijd. Tevreden over haar race was zij helemaal niet. „Ik had problemen goed tot de eerste horde te komen.

Dat moet morgen beter, want ik wil in ieder geval in de finale komen en dan wil ik meer“…. Eefje Boons verraste door zich ook voor de halve finale te plaatsen in 8.16,de 18e tijd . Dafne Schippers kwam in de eerste halve finale tot een derde plaats. De eerste twee en de twee tijdsnelsten van de halve finales kwalificeerden zich voor de finale. Schippers behoorde tot de tijdsnelsten. Sifan Hassan toonde aan over wat voor talent zij beschikt. Zij won haar serie 1500 en was daarover zeer tevreden. “ik wist niet wat me wachten stond, omdat ik nog geen 1500m had gelopen. Het ging heel goed en ik kon in de laatste ronde het verschil maken. Eelco Sintnicolaas was niet helemaal tevreden met de eerste dag van de zevenkamp: In het verleden heb ik ervaren, dat na een mindere dag altijd een betere komt en daarop hoop ik morgen“.

Madiea Ghafoor liet een goede indruk achter op de 400m. Helaas reikte dat (nog) net niet tot de finale op de 400m. Voor het Engelse publiek was het hoogtepunt de overwinning van Katarina Johnson-Thompson op de vijfkamp met 4750 punten. Zij woont en traint in Monpellier, haar trainer is Bertrand Valcin. In mijn vorige bericht heb ik al melding gemaakt van Ivona Dadic, zij werd vandaag tweede met vijftig punten achterstand. Het was de eerste maal, dat een Oostenrijkse op de vijfkamp aan een WK Indoor deelnam. Op dit moment beschikt Oostenrijk naast Dadic ook nog over Verena Preiner en de wereldkampioene bij het WJK in Polen Sarah Lagger. De laatste kwam een punt te kort om door de IAAF uitgenodigd te worden voor het WK Indoor.

Tot slot van de avond: de finale met Dafne Schippers. Dat Schippers niet in haar supervorm verkeerde was duidelijk. Dat bleek reeds in de halve finale, maar ook in de finale waarin zij vijfde werd in 7.10. Zij moest bekennen, dat het veld heel sterk was. Schippers: “Ik ben een kop groter dan de winnares. Dat is een nadeel“ Schippers, die twee jaren geleden nog tweede werd in Portland en daarover toen heel teleurgesteld was. „ Mijn start is sowieso niet mijn sterkste onderdeel. Ik ben blij, dat ik ook op de 60meter nog tot de top van de wereld behoor en dat mag men niet vergeten“.

De uitslag:
1. Murielle Ahouré CIV 6.97 WL 0.162
2. Marie-Josée Ta Lou CIV 7.05 .043 PB 0.170
3. Mujinga Kambundji SUI 7.05 .048 0.160
4. Elaine Thompson JAM 7.08 0.174
5. Dafne Schippers NED 7.10 0.170
6. Michelle-Lee Ahye TTO 7.13 SB 0.138

Het verwachtingspatroon bij Dafne Schippers is altijd zeer hoog. Dafne zelf heeft er veel vertrouwen in, dat de weg naar Berlijn een succesvolle onderneming wordt. Het aantal toeschouwers valt tegen, dat door de organisatie wordt geweten aan het slechte weer. Opvallend, dat de gemiddelde leeftijd van de toeschouwers vrij hoog is. Geen goed teken voor de IAAF. (bron)

Geen opmerkingen: