zondag 10 december 2017

Verslag van de 25e Scharenborg Crossloop in Lichtenvoorde

De kopgroep bij de 25e Scharenborg Crossloop
Bob te Lindert is blubber het beste de baas in jubileumloop Scharenborgcross

Door Benno Stevering

LICHTENVOORDE – Argonaut Bob te Lindert uit Heelweg, won zondag de strijd tegen zijn clubgenoot Jordy Kloet. In de zware kuitenbijters cross over 12,2 kilometer wist hij Kloet na een spannend wedstrijdverloop omstreeks de negende kilometer los te lopen en won in 44.28 minuten. ‘’Drie jaar geleden waren liesklachten mij noodlottig. Nu is de vorm uitstekend. De 6,1 en de 12,2 gingen gelijktijdig van start. Het tempo lag erg hoog in de eerste kilometers. Dat ik me bewust inhield in de eerste ronde resulteerde in de uiteindelijke winst. Het was bijna ondoenlijk de ideale lijn te vinden in de blubber. Niet de bulten rondom start en finish, maar de zware drab en blub waren de grootste opponenten. En die ondervonden we met name in de lus door het bos.‘’ Kloet die net als zijn tegenstanders ook tot zijn enkels in de blub wegzakte was content met 44.58 minuten. Met name in de laatste drie kilometer moest hij terrein prijsgeven vanwege buikklachten. Hij gaf aan bijna geen macht meer te hebben in de benen. Derde werd trialrunner Doetinchemmer Pascal Schepers in 45.07. Afgelopen zomer liep Schepers nog een grote trialrun. Voor hem mogen de heuvels bij de Scharenborgcross gerust wat hoger zijn. Lopers met trialschoenen hebben een groot voordeel tijdens deze cross. 

Brigit Landewe uit Boekelo liep niet haar beste run in 54.30, maar liet haar rivale triatlete Grada Boschker uit Zelhem die tot 1,5 minuut rap naderde uiteindelijk de hakken zien. Brigit gaf aan dat haar overwinning zwaarder tot stand was gekomen dan andere jaren. Zij won immers al meerder malen in Lichtenvoorde.’’ Ik vind een wegwedstrijd fijner dan een cross. Ik ben van orgine triatlete. Maar mijn intentie is nu dat ik een paar jaar de knop om gooi en geen triatlons meer doe en me concentreer op lopen en crossen.’’ Grada Boschker van Easy Running was content met haar tweede plek achter Landewe. ‘’Ik kwam langzaam dichterbij. Er staat zo’n vier jaar alweer een foto van mij en Brigit op het nachtkastje. Wij deden toen de triatlon van Hengelo. Zij blijft voor mij de grote favoriet. Daar waar zij aan de start verschijnt is de winst vaak verkeken. Mijn vizier is gericht op de Dijkencrosscompetitie. Ik hoop daar een goed resultaat neer te zetten. Maar mijn concurrente Inne Dijkstra zal zeker de nodige tegenstand bieden. Wellicht dat ik in het voorjaar mooie wedstrijden kan neerzetten.’’ 

In een sterk veld toonde Mark te Brake van AVA’70 uit Aalten zijn grote klasse over 6,1 kilometer door na het bekende stuivertje wisselen te ontsnappen uit het spoor van Siraj Awal Aman en Ibrahim Abdi Ali. Te Brake zegevierde in een rappe 20.48, een goede wedstrijdprikkel. Aman finishte op acht tellen. Ali kwam als derde over de meet in 21.10. Te Brake liep al een pr tijdens de Montferlandrun op de 15 kilometer van 50.11 minuten en richt zijn vizier nu op de Sylvestercross in Soest. ‘’Ik heb deze cross nog nooit gelopen. De Sylvestercross in Soest schijnt minder zwaar te zijn dan deze crossloop. Dit is een uitstekende trainingsprikkel naar aanloop van die grotere wedstrijd. Tot de 2e kilometer liepen Siraj en Mudesir Awal Aman op kop, waarna ik de kop kon overnemen. Ik wist goed door te lopen en uiteindelijk had ik ook een gaatje op hen. Het moeilijke drassige gedeelte was door de organisatie er uitgehaald. Dat was ook niet te doen. Je zakte daar totaal weg. Maar ik dacht dat ik mijn winst na de 4e kilometer al veilig had gesteld, gleed echter uit na de 5e kilometer, waarna Siraj weer terug de kop overnam. Tenslotte wist ik de eerste plek weer te herwinnen.’’ 

Laura Bomers van ASV Eibergen won haar eerste cross in 31.02 minuten met voorsprong op Sanne Borckink.’’Ik kon vanuit de middenmoot naar voren lopen. Het parcours was erg zwaar en een echte cross waardig. Ik ben nu 7 jaar lid van ASV en heb me als doel gesteld op de vijf kilometer sneller te worden.’’ Marijke Huisman van de organiserende vereniging lopersvereniging Groenlo werd derde. De kwalitatief sterk bezette jubileum Scharenborgcross  trok in totaal 221 deelnemers. De erwtensoep na afloop maakte veel goed voor de deelnemers na afloop. Petje af voor de vele vrijwilligers van LVG die vanwege de kou ontberingen moesten ondergaan.
van links naar rechts: Siraj Awal Aman, Mark te Brake en Ibrahim Abdi Ali

Geen opmerkingen: