zondag 10 december 2017

Een dag vol verrassingen in Rotterdam

DSW Bruggenloop, of NS dagreisje, of Code Oranje, geen idee wat ik boven dit verhaal moet schrijven.

Al jaren wordt er op de 2 de zondag van december in Rotterdam een 15 km wedstrijd georganiseerd, onder de naam DSW (hoofdsponsor) Bruggenloop. Het mooie van deze loop is dat hij pas 's middags om 15.00 uur start vanaf het stadion van Feyenoord De Kuip. Hier is ook later de finish en je kunt je ook omkleden in het stadion. Hoewel ik geen Feyenoord fan ben, trekt dit stadion mij wel, en ook de route van de loop, dwars door Rotterdam over diverse bruggen, boeit mij wel. Dit jaar zou dan ook al weer de 4 de keer zijn voor mij dat ik hem zou gaan lopen. Maar dit jaar pakte het iets wat anders uit.

Zondagmorgen om 10.00 uur met de trein richting Rotterdam (mijn mede reisgenoot belde 's morgens af, al een voor gevoel?) en hoewel er al was gewaarschuwd voor veel sneeuw, gaf de app van de organisatie aan, dat het in Rotterdam juist zou regenen rond 3 uur met een temp van +6 graden. Met de trein in Gouda aangekomen begon ik al wel wat te twijfelen, want het sneeuwde flink en er lag al een mooi pak sneeuw. Maar ja zo als de Rotterdammer zegt: Niet lullen ,maar poetsen, bleef ik vol goede hoop. Wel had ik mij al bedacht dat het niets zou worden met een snelle tijd en dat ik lekker in mijn AVA/GUV regenpak zou gaan lopen en dan vooral genieten van de elementen en  de omgeving.

Aangekomen bij de Kuip, was het echter al snel duidelijk: AFGELAST. Ik kon mij hier helemaal in vinden, want er staan 12.000 lopers aan de start en onder deze omstandigheden was het onverantwoord. Alleen jammer dat men de knoop zo laat door hakte, want net zo als ik waren er al veel lopers. Eerst  maar even lekker in het stadion koffie gedronken en wat foto's gemaakt, want ja je bent er nu toch en toen maar weer op weg naar huis.

Maar toen begon de ware wedstrijd eigenlijk pas. Op Rotterdam centraal in de trein naar Utrecht, maar bij de eerste beste halte nog in Rotterdam stopt de trein en krijg je van een zeer vriendelijke, maar onduidelijke stem te horen, dat de trein niet verder gaat! Wat nu? Gelukkig zat ik bij een echte Feyenoord supporter inclusief jas, sjaal en pet en wij maar weer terug naar Rotterdam Centraal. Nu konden wij als enige optie via Amsterdam Centraal reizen, maar dat was voor de vriendelijke Feyenoord supporter echt vloeken in de kerk, dit ging hij echter nooit doen. Wij hebben hier dan ook maar afscheid van elkaar genomen, want ik wilde nog wel naar huis deze avond.

De reis ging nu via Amsterdam richting Utrecht-Arnhem en gelukkig zaten er nu een aantal leuke hardloopdames bij me in de trein, die ook weer terug naar huis moesten. Dat maakt het leed ,wat minder op zo'n dag. Aangekomen in Utrecht, kwamen de AJAX supporters uit Arnhem en omgeving bij ons in de trein. Op weg naar de Arena waren hun ook niet verder dan Utrecht gekomen en ze besloten maar weer na huis te gaan om de wedstrijd op tv te kijken. En ook dit waren plezierig mede reizigers. Aangekomen in Arnhem bleek dat het boemellijntje Arnhem-Winterswijk nergens last van had, hulde aan de Syntus. Net voor Studio Sport was ik weer thuis, na bijna 8 uur in de trein te hebben gezeten en veel gezien (door trein raampje). Toch denk ik dat ik me voor volgend jaar weer gewoon inschrijf.

Wim Brinkman

Geen opmerkingen: