zondag 8 oktober 2017

Verslag van de 1e Herfstloop in Wehl

Jordy Kloet wint de 10 kilometer
Kloet en Gijsberts op scherp in eerste editie Wim Lebbink lopen

Door Benno Stevering

WEHL – Argonaut Jordy Kloet uit Doetinchem was zondag de snelste over tien kilometer met  34.26 minuten. ‘’Ik startte redelijk hard, liep soepel, verdeelde de race slecht en liet wat snelheid liggen in een glibberig bos. Dankzij een snelle progressie werk ik  naar een mooi niveau toe waarbij ik me veel optrek aan mijn trainingsmaatjes. Net als bij mijn plaatsgenoot Robin Rietman gaat het nu hard met de prestaties. Ik zit denk ik op hetzelfde niveau. Onlangs zat ik nog tien tellen achter hem op de vijf kilometer. We zullen het nog regelmatig tegen elkaar opnemen. Stefan Scanu is een goede trainer. Net als bij mijn vorige trainer Jordy leer ik veel van hem. In Vorden heb ik vorig jaar ook een tijd van 34.25 minuten genoteerd. Maar dit parcours hier in Wehl is duidelijk zwaarder. Onlangs heb ik nog een tijd van 15.54 minuten neergezet.  De eerste vijf kilometer trek ik makkelijk door. Ik was Tom al voor het bos kwijt. Het verliep verder soepel en ik heb geen bijzondere tactiek gebruikt. Daarna was het op de tanden bijten om Tom voor te kunnen blijven. Ik probeer nog komende zondag opnieuw met Tom te strijden op deze afstand. Verder staat in december de Montferlandrun gepland.’’ In zijn kielzog finishte Tom van Beusekom uit Duiven in 34.35 minuten die aangaf dat Kloet enigszins terrein prijs gaf, maar vol energie zat. De wijze raad van de ervaren tien kilometer loper was dat  er vele kilometers gelopen moesten worden om jezelf op de tien echt te leren kennen. Raymond Schuurman uit Dinxperlo werd een goede derde in 38.27 minuten.  Maaike den Houting van Argo liep al de marathon van Rotterdam en Münster.  Als snelste dame in 44.19 minuten tijdens de eerste editie van de Wim Lebbink loop werkt ze nu toe naar de marathon van Parijs 2018.

Wouter Gijsberts uit Gaanderen toonde zijn kracht  met  winst op de vijf kilometer in 16.20 waarbij hij opponent Erik Sanders uit Laag-Soeren die volgde op tien seconde, de hakken toonde. In het verleden kwamen Gijsberts en Sanders elkaar regelmatig tegen in wedstrijden. Gijsberts moest ook dikwijls in Sanders zijn meerdere erkennen. Zo liep Sanders ooit 1.06 op de halve marathon. De rapste tijd van Gijsberts staat op 1.12 uur. Dit keer lagen de kaarten anders. Winnaar Gijsberts: ‘’Dit is gewoon mijn manier van lopen. Hard weg en kijken hoe het schip strand. Ik voelde mijn onderrug na 3 km na een snelle start. Ik ben blij met deze zege voor Sanders die weliswaar net als ik wedstrijdritme miste. Ondanks de gladheid in het bos bij de bruggetjes  waren de omstandigheden goed. Dit is weer mijn vierde wedstrijd sinds september. Daarvoor heb ik er 1,5 jaar uit gelegen.  Dit is zeker weer een opsteker. Ik hoop binnenkort weer eens onder de zestien minuten op de vijf te kunnen lopen. Even nog wat aan mijn snelheid werken.’’  Erik Sanders uit Laag-Soeren beaamt dat hij weinig wedstrijdritme had opgedaan in de afgelopen periode. ‘’Ik wilde zeker een scherpere tijd neerzetten, maar dat lukte niet. Ik bleef op tien tellen achter Wouter Gijsberts hangen, maar ik zat er dichtbij. Dit was anders dan een stevige training. Over een paar weken zal ik er weer een stuk beter voor staan. Volgende week denk ik weer tegen Wouter te strijden in Wehl op deze afstand. Ik heb zo verder nog wel een aantal lopen waaraan ik wil deelnemen, waaronder de Pietenloop in Bemmel, de halve marathon in Dronten en verders zou ik graag toch een tijd onder de zestien minuten op de vijf kilometer willen realiseren weer. Dat is al weer enige tijd geleden.’’ Ilona Hermsen uit Lengel was de beste dame in 22.27 minuten. Hermsen genoot van de wedstrijd. Op enige afstand volgde haar vader, de 83-jarige Guus Schmitz uit s’-Heerenberg en oudste deelnemer in het veld. Op enige afstand van Hermsen werd Corrie Nusselder uit Hummelo tweede in 22.58 minuten. Zondag zullen de eerste twee van elke afstand  elkaar weer tegenkomen in Wehl. De eerste editie trok 350 deelnemers. De organisatie van de Wim Lebbink loop was bijzonder tevreden. Ook de jeugdlopen trokken een grote belangstelling.
Wouter Gijsberts, winnaar van de 5 kilometer

Geen opmerkingen: