zondag 13 augustus 2017

Verslag van de kwart triathlon van Deil

Cindy Brusse
Triatlon 9: De kwart triatlon Deil
Na 4 weken geen wedstrijd gedaan te hebben en wel lekker te trainen had ik nu weer veel zin om te gaan racen! Met name had ik zin in het fietsonderdeel. De afgelopen weken zat daar goede progressie in. Dit heb ik kunnen meten aan het CB-rondje vlakbij huis wat ik als Strava-segment op 1 augustus heb aangemaakt. Begin deze week reed ik bij ideaal weer deze ronde op wedstrijdtempo en behaalde na 2 jaar trainen eindelijk de snelheid die ik zo graag wilde: 36.5km/u over de ronde van 10.5km. Strava gaf aan dat ik dit segment al wel 25x gereden had in de afgelopen jaren en ik was nooit sneller dan 35.0km/u. De trainingen van Eric van der Linden via #TriTrack hebben duidelijk in sterkere benen geresulteerd. De nieuwe Trek speed-fiets zal ook een bijdrage hebben geleverd. Niet eerder zat/lag ik zo lekker op een fiets.
Dan nu de triatlon. Na een niet zo'n goede nachtrust, na laat op de avond slecht nieuws in de vriendinnenkring, stond ik op met regen, regen en nog eens regen. Oh, nee! Een nat wegdek is glad in de bochten. Sinds de pijnlijke natte schuiver over het asfalt in de bocht vorig jaar heb ik nog steeds angst voor natte bochten. Ik vind t overigens niet eng om er rustig doorheen te rijden, maar dat schiet natuurlijk niet op in een wedstrijd! Om 11.15 vertrok ik naar Deil en onderweg bleef het regenen. Om 12.30 kwam ik daar aan en......... viel tevens de laatste druppel. Om 14.00 zouden we starten en ik hoopte dat het wegdek enigszins zou opdrogen.
Na het ophalen van het startnummer begaf ik me naar de wisselzone. Daar werd me duidelijk dat dit wisselzone 2 was. Alleen het neerzetten van de schoenen was voldoende. Met de fiets zouden we met de hele groep naar wisselzone 1 bij een meer gaan. We hadden een vuilniszak met nummer erop gekregen waarin we na het zwemmen de spullen achter konden laten. Die zou voor ons naar de finish worden gebracht. Na een babbeltje met Inge Heus, die ik regelmatig tegenkom bij de eredivisie wedstrijden en tevens mijn concurrente in deze wedstrijd reden we naar wisselzone 1. 
Het zwemmen bestond uit 2 rondes. Na de start gaf ik even flink gas. Dit tempo gaf al snel verzuring in de armen en ik werd genoodzaakt wat minder enthousiast rond te malen. Het eerste groepje mannen kon ik niet bijhouden. In de 2e ronde leek ik het meer voor mij alleen te hebben totdat via mijn linkerkant iemand mij ging passeren. Diegene bleek precies in hetzelfde stukje zwemwater als ik te willen liggen. We vonden het allebei de ideale lijn naar de boei. Dit maakte het zwemmen er tijdelijk niet makkelijker op. Het bleek Inge Heus te zijn. Na ongeveer 13.30 min zwemmen klommen we de kant op. Een vlotte wissel volgde.
Inmiddels had het nu 1.5u niet geregend. Stukken wegdek begonnen op te drogen. De wind hielp hier goed aan mee. Na een paar km aanloopstuk begonnen we aan de eerste van in totaal 6 af te leggen rondes van 6.3km. Elke ronde ging het wat sneller. De bochten leede ik kennen en ze werden ook steeds droger! Mijn 3e en snelste ronde ging in 36.4km/u. Zo snel had ik nog niet eerder in een wedstrijd gereden. Ronde 2 en 4 gingen in 36.1km/u. Ronde 5 en 6 begon er wat vermoeidheid op te spelen en was de wind duidelijk toegenomen. Nog altijd reed ik ruim boven de 35km/u. Nog voordat ik aan t lopen begon was ik al in de joepie-stemming. Zo fietsen was toch wel het streven van dit jaar en in wedstrijd 9 lukte het! Een vlotte wissel volgde. Ik lag inmiddels wel 1.15 achter Inge, maar was blij met dit kleinere verschil dan ik vooraf had verwacht.
Het loopparcours bestond uit 4 rondes door landelijk gebied. Bij 1 boerderij stonden er grote geluidsboxen buiten en klonk er een stevige beat. Erg gaaf om daar steeds langs te gaan. Na 2 rondjes was ik het lopen eigenlijk wel zat, maar ja, de benen mochten pas stoppen na 4 rondjes. Gelukkig werd t steeds drukker op het parcours. Het inhalen van mensen is altijd een leuke bezigheid, dat wat afleidt van het ongemak wat vermoeidheid heet. Het lukte om 4 rondes redelijk stabiel te lopen met 10.39-10.43-10.51 en 10.44. Met een looptijd van 42.57 was ik tevreden. De eindtijd van 1.12.36 was goed voor een 2e plaats overall bij de dames.

Geen opmerkingen: