dinsdag 13 juni 2017

Cindy Brussé richt pijlen op wereldkampioenschap - deel 3

Cindy Brussé
Zondag 18 juni 2017 vindt de 2e GUV Triathlon in Bredevoort plaats, een wedstrijd die georganiseerd wordt door wielerclub de Peddelaars, zwemvereniging Natare en atletiekvereniging AVA'70. De komende dagen worden er artikelen op de site geplaatst uit de Triathlon krant. In grote delen van Aalten, Oost Gelre en Winterswijk wordt deze week de krant huis aan huis verspreidt.

“Of het nu de triathlon van Aalten is of een Europees kampioenschap, als ik in het water lig, gaat het verstand op nul en is iedere race even belangrijk.” Cindy Brussé staat aan de vooravond van een overvol seizoen. In september staat het hoofddoel op het programma, het wereldkampioenschap in Rotterdam.

Als de Stichting Triathlon Aalten in 2016 de draad weer oppakt is Brussé dolblij. “Het is toch fantastisch dat de triathlon in Aalten er weer is. Je merkt gewoon dat de sport enorm leeft. Er zijn heel veel deelnemers die vorig jaar meededen met een team terwijl ze zich dit jaar individueel hebben aangemeld.”

Brussé is in Aalten betrokken bij de organisatie. “Op de dag zelf heb ik de minste taken van de organisatie, maar je hebt toch een andere wedstrijdvoorbereiding dan normaal. Je springt bij waar nodig en je bent altijd nog druk met van alles, dat is ook helemaal niet erg.” De 43-jarige triatlete verdedigt in Aalten haar titel op de 1/8 triathlon. Dit jaar wordt ze flink uitgedaagd. Ze krijgt concurrentie van haar teamgenote Charlotte Lentink. “Charlotte is normaal iets beter dan ik, maar ze is nog niet in topvorm. Dat kan dus een hele leuke strijd worden.” Brussé denkt dat ze er beter voorstaat dan vorig jaar. “Ik zal balen als ik mijn tijd van vorig jaar niet verbeter. Ik heb het afgelopen jaar zo goed kunnen trainen. Natuurlijk kunnen de weersomstandigheden roet in het eten gooien.” Een week na Aalten reist ze af naar Düsseldorf voor het Europees kampioenschap op de 1/4 triathlon (1 km Zwemmen – 40 kilometer fietsen en 10 kilometer hardlopen). “Ik heb nu een heel druk wedstrijdschema. Een week na het EK is het Nederlands kampioenschap voor masters in Didam.”

WK als hoogtepunt
Dit jaar staat vooral in het teken van het wereldkampioenschap in Rotterdam. Daar wordt de Olympische afstand afgelegd (1500m zwemmen – 40 kilometer fietsen en 10 kilometer lopen). In het verleden kreeg de Aaltense na anderhalf uur intensief sporten last van krampverschijnselen, dit probleem lijkt net op tijd verholpen. “Afgelopen maand ging het eigenlijk voor het eerst goed op een lange afstand, ik denk dat ik nu de goede voeding heb gevonden om het tot het einde vol te houden.” Het wereldkampioenschap is op zondag 17 september. 

Geen opmerkingen: