zondag 12 maart 2017

Verslag van de 1e Elverloop in Nieuw-Wehl

Erwin Reijmer
Erwin Reijmer van start tot finish onbedreigd in 1e Elverloop Nieuw-Wehl

Door Benno Stevering

NIEUW-WEHL – De Doetinchemse atleet Erwin Reijmer, lid van het Liemers Running team, won overtuigend de 15 kilometer in 53.54 minuten. ‘’Hier liggen mijn roots. Op dit prachtige parcours mag je terecht blij zijn met de winst. Bij gebrek aan directe concurrentie liep ik lekker behoudend. Drukke werkzaamheden en ferme wind hinderden mij nu even om een 51-er te lopen. Vooral in het begin had ik de wind mee. Omdat dit een nieuw parcours is heb ik meteen het parcoursrecord van de eerste Elverloop neergezet. De vijftien kilometer is een grote lange eenzame ronde. Voor lopers is het wel fraai lopen zo langs het water. Ik had vooral te kampen met de tegenwind. Publiek stond er niet veel langs het parcours. Ik had geen concurrentie en mocht het kopwerk alleen doen van kop tot finish. Anderhalf jaar geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken. Nu ben ik al weer een periode blessurevrij. Mijn fit- en snelheid moeten optimaal zijn. Daarom geen Rotterdam, maar deelname in een najaarsmarathon. Wel ben ik lekker aan het doortrainen. Na de Montferlandrun heb ik nog een cross gelopen en verder geen grote wedstrijd. Misschien dat ik nog een paar regionale wedstrijden loop. In de Keppelrun heb ik het parcoursrecord nog staan met 32.46 minuten. Wellicht leuk om me daar weer te laten zien.’’ 

Plaatsgenoot Bas Arentz  wist met 56.06 zijn 2e plek veilig te stellen voor triatleet Marcel Gierman uit Zevenaar die een uitstekende wedstrijd liep en zelfverzekerd de finish passeerde als derde. Arentz was content met zijn tweede plaats. ‘’Reijmer was voor mij niet te kloppen. Hij is een klasse apart. Mijn tweede plek kon ik vasthouden. Marcel Gierman zat tussen de vijfde en de tiende kilometer op honderd meter achterstand en kwam niet meer dichterbij. Ik doe nu vier jaar aan atletiek bij Argo. Ik woon op een steenworp van de atletiekbaan. Momenteel train ik een jaar op  schema bij Joeri Voltman. Mijn ambitie ligt voorlopig op de vijf kilometer en stiekem kijk ik vooruit om eens een marathon te lopen.’’  Dat hij Gierman voor wist te blijven is een zware inspanning geweest. Marcel Gierman legt bij de diverse lopen zijn basis voor deelname aan diverse triatlons. Rob Ribbink uit Westervoort werd vierde en eindigde voor Casper Schipper uit Amsterdam. Triatleet Bernard Hilfrink uit Zelhem deed goede zaken en finishte als veertiende voor triatleet Wim van Hilst uit Steenderen. Veteraan John Peters was de snelste Wehlenaar. Marathonloper Carl Lueb uit Wehl richte zich tijdens zijn race van boerderij tot boerderij. ‘’Dat is mijn blikveld. Vooral op de Pieriksestraat ken ik elke boerderij. Het is ook mooi om onderweg nog met Theo van Bergen uit Doetinchem van gedachten te wisselen. Lopen verbroerderd!’’ 

Triatlete Marian van Hilst uit Steenderen werd tweede, na een kop over kop race met de jonge winnares Marijn Ottenhof uit Amsterdam. Haar familie woont in Tolkamer, dan is het makkelijk af en toe een wedstrijd te lopen in de regio Oost. Veterane Marian van Hilst opperde: ‘’Daar waar ik vorig jaar weinig wedstrijden heb gelopen, loop ik dit keer veel wedstrijden. Ik richt me op de hele triatlon eind van het jaar wat veel trainingsarbeid vergt.’’ Een week eerder werd Van Hilst ook tweede in de Baggerloop te Didam. Corrie Nusselder uit Hummelo werd een uitstekende derde dame met 1.14.06 uur. Lianne Hartjes uit Wehl was de snelste dame uit Wehl met een vierde tijd van 1.18.30 uur. Zij ervaarde de wind als zware tegenstander waarbij haar bovenbenen na afloop dubbel zo zwaar aanvoelden dan vooraf. Deelname aan de Elverloop is een zware, maar dankbare prestatie. Haar grootste jaarlijkse doel is de halve marathon van Doetinchem. 

Heer en meester toonde zich Jordy Kloet uit Doetinchem op de vijf kilometer met een snelle 16.03. Hij hield clubgenoot Luuk Nusselder die zijn eigen tempo liep op afstand. Jordy Kloet over de race: ‘’Dit is een mooi parcours maar met veel wind. Tussen de tweede en derde kilometer had ik het extra zwaar. Ik ben erg blij dat ik snel ben hersteld na mijn blessure. Mijn vorm begint snel terug te komen. Dit is op honderd meter na vijf kilometer. Met mijn tijd mag ik uiterst tevreden zijn. Op de atletiekbaan bij Argo doe ik veel tempowisselingen onder de hoede van trainer Joeri Voltman. Diversiteit en op tijd rust nemen is belangrijk om als atleet heel te blijven en ook nog eens een goede prestatie neer te zetten.’’  Saskia van Bergen uit Doetinchem liet van zich spreken en werd eerste in 22.04 minuten, gevolgd door plaatsgenote Kelly Wolters die 2e werd in 23.13. Liesbeth Gerritsen uit Zevenaar werd de derde vrouw met een tijd van 24.51 minuten. 

Jeugdloper Evan Oosterink van Argo toonde met 8.35 minuten grote klasse door als winnaar de 2,5 kilometer af te sluiten. De recruit van trainer Joeri Voltman loopt graag op afstanden tussen de 2 en 5 kilometer. Dit keer had hij een fraaie voorsprong op Mick Peppelinkhausen van Argo die 8.54 minuten nodig had en tweede werd. Cas Hartskeerl van Argo werd derde in 8.55 minuten. Sophie van Bergen uit Doetinchem won bij de meisjes de 2,5 kilometer met 9.30 minuten. Emma de Bruijn van Argo kwam acht tellen later over de meet. Tom van Zeben van Argo won de kidsrun van 6 tot en met 9 jaar met een tijd van 3.57 minuten. Hij troefde Jorrit Rijk uit Wehl acht tellen af. Luuk Oosterbaan van Argo had 4.06 minuten nodig en werd derde. In de jeugdloop 1 kilometer 10 tot en met 12 jaar was het Cas Terbraak uit Doetinchem met 3.38 minuten, gevolgd door Luca Greven van Argoop zes tellen. Lisa Dekker van Argowas met 3.45 minuten het snelste meisje. 

Mooi was het hoe Fons Nieuwenhuis, die 20 jaar lang samen met zijn vrouw Annet en hun team de organisatie bemande van de Fatimaloop,  nu zelf ook meeliep op de langste afstand. Zijn reactie: ‘’Het is goed dat er nu een nieuwe organisatie is. Elke vorm van vergelijk is niet van toepassing. Deze organisatie staat puur op zichzelf en heeft weer een eigen karakter. Het is een compleet, prachtig nieuw parcours. Ik heb genoten. Ze hebben een goede aftrap gegeven. De lopers zullen vanzelf hun weg weer naar Nieuw-Wehl weten te vinden.’’ Annelies Wesselink, woordvoerder van het Elverteam die met veertig vrijwilligers de organisatie over heeft genomen en de eerste Elverloop op de kaart zette was uiterst tevreden na afloop. ‘’Zelf heb ik ook al jaren meegelopen hier. De lopers zijn vol lof over het parcours en de keuze voor een vijf en een vijftien kilometer. Harry Striekwold is een uitstekende speaker en Gerbert Vossers uit Hengelo zorgt met zijn team voor de tijdwaarneming en uitslagenverwerking. Samen met de directie, waaronder de heer Ernst van Drumpt van de Raad van Bestuur van Elver Nieuw-Wehl, werden de prijzen uitgereikt en Nieuw-Wehl weer eens nadrukkelijker op de kaart gezet. 

De opbrengst van de Elverloop gaat na aftrek van de kosten naar het Bedriegertjesproject van Elver in Nieuw-Wehl. Er zal geëvalueerd worden, maar ik mag nu al zeggen dat de 2e Elverloop plaats zal vinden op de 2e zondag in maart.” De Elverloop werd als opvolger van de Fatimaloop een succes met 250 deelnemers aan de start. Een goede generale van een loop met een eigen Nieuw-Wehls karakter en sfeer waarbij ook bewoners van Elver nauw betrokken werden. Enkelen liepen mee en anderen toonden hun goede wil door de deelnemers van een drankje te voorzien bij de finish. Alle deelnemers waren lovend over het nieuwe parcours van de eerste Elverloop en de goede organisatie die dankzij het draaiboek van de Fatimaloop en de inzet van de vele vrijwilligers, Nieuw-Wehl weer op de lopersagenda heeft gezet.

Geen opmerkingen: