zondag 26 maart 2017

Gert-Jan Wassink snelste Nederlander bij rentree in Venloop

Gert-Jan Wassink
Na een tijdje met wat tegenslag uit de running te zijn geweest, heeft Gert-Jan zondag in de Venloop zijn rentree in wedstrijdverband weer gemaakt. En hoe, want in de sterk bezette halve marathon wist hij als eerste Nederlander te finishen. Met zijn eindtijd van 1.04:56 uur bleef hij zelfs minder dan een minuut van zijn persoonlijke record verwijderd. Koen Raymaekers finishte als tweede Nederlander. In de top van de uitslag was het een Keniaans feestje.

“Ik verbaas me er zelf wel over dat ik nu al zover ben”, kon Gert-Jan na afloop niet anders dan tevreden terugkijken. “Dit was een heel goede prikkel voor me en na de finish voelde ik me ook nog best oké. Ik heb niet zo’n gevoel gehad dat ik knetter kapot was en voel me nu ook gewoon goed. Dit is een mooie start qua wedstrijden en ook een mooie voortgang in de opbouw. Prima dus!”

Achter de Afrikaanse lopers, negen Kenianen en een Ethiopiër maakten de top tien vol, ontstond een mooie strijd met Europese lopers. Gert-Jan vond zichzelf terug in een mooi groepje. “Nadat ik heel ontspannen was gestart, kwam ik met het oog op de plek van eerste Nederlander terecht in een kopgroep met onder meer Michel Butter, Edwin de Vries en Koen Raymaekers. Daarbij zaten ook nog twee Belgen, Koen Neart en een andere loper waarvan ik de naam niet weet.”

Het groepje had er een mooi tempo inzitten. “De eerste tien kilometer heb ik best wel wat op kop gelopen en ik voelde me heel ontspannen. We hadden de tien kilometer doorkomst op 30.20 minuten. Dat is vrij rap, maar het ging wel gewoon heel relaxed eigenlijk. Daarna, van kilometer tien naar vijftien moesten wat mensen lossen uit onze groep, omdat Koen Neart en ik een beetje kop over kop aan het werken waren. Rond elf kilometer moest Edwin de Vries eraf en ongeveer een kilometer later ook Koen Raymaekers.”

Met Naert bleef Gert-Jan over. “Na zeventien kilometer moest ik hem laten gaan toen we een viaduct opliepen. Daarop heb ik mijn eigen tempo gepakt en tot aan de negentiende kilometer vrij comfortabel kunnen lopen. De laatste twee kilometers werden wel zwaar, maar ik kon het ritme wel vasthouden en kwam dus uit op 1.04:56 en finishte als eerste Nederlander.”

Geen opmerkingen: