zondag 5 februari 2017

Verslag van de 3e Winterbosloop in Beek

Pascal Schepers
Glansrijk verlopen Beekse bosloopcompetitie met veel deelnemers

Door Benno Stevering

BEEK – Pascal Schepers uit Doetinchem was zondagochtend de allerbeste op de tien kilometer. Halverwege kwam hij als eerste door in 17.55 minuten. Met een eindtijd van 36.18 minuten liet hij in de sloteditie de rest van het lopersveld de hakken zien en trok tevens de eindzege naar zich toe op een nagenoeg windvrij parcours. De 27-jarige Pascal Schepers traint bij Atletico’73 met schema’s van Wilma Bod. ‘’In de eerste editie was ik nog derde. Nu had ik hier geen tegenstand. Dit zijn ideale prikkels voor de snelheid die ik ook nodig heb in mijn Trialruns die steeds populairder zijn. Favoriet zijn hierbij afstanden van een marathon tot zeventig kilometer, zowel berg- als ultralopen. Feitelijk ben ik nog jong voor de ultra lopen, de trials. De prikkels zullen meer worden. Meestal eindig ik hierbij net buiten de top tien. Concurrentie is er voornamelijk vanuit west Nederland. Mijn doelstelling is om me voor het WK Trial te plaatsen. Dit jaar wacht me nog de Trial in Spa waar ik vorig jaar vierde werd en de 100 kilometer Trial in de Ardennen.  De voorbereiding en ook de progressie in deze sport is erg positief. Voor mij moet de uitdaging in het parcours in de hoogte zitten. Elten is daarbij een prima stek om te trainen met duizend meter hoogte! In mijn sporttesten ga ik tot het maximum. Ook voor Trialruns lopen heb je snelheid nodig. Hier werk ik nog aan, omdat die nu fors lager ligt dan ik voor ogen heb.  Ik doe zelf geen survival. Wel was ik onlangs nog voorloper bij de A-jeugd voor een survivalrun in Gendringen.Twee jaar terug ben ik afgestudeerd in de commerciële economie richting sportmarketing. Momenteel werk ik in Doetinchem bij Life mobility. Het trainen voor de Trials is nu veel beter te combineren.’’  Martin Hageman uit Didam werd tweede in 38.54 minuten. Hij werd tevens derde in het eindklassement achter Schepers en Huizinga. Op enige afstand finishte master Wim van Hilst uit Steenderen als snelste veteraan. ‘’Ik train nu op mijn ATB in het bos. Voor mijn stabiliteit doe ik veel aan krachttraining bij Mark Pessink in Wehl. Door de juiste variatie toe te blijven passen weet ik als veteraan nog continue te blijven presteren. Ik heb alle onderdelen bij de triatlon goed in balans. In maart ga ik weer de weg op met de fiets.’’ Volop in de opbouw ligt de focus van Wim met de juiste balans op de triatlon van Nieuwkoop op 21 mei. Marian van Hilst noteerde 46.27 minuten en won de strijd bij de vrouwen. Haar accent ligt verder in het triatlonseizoen. Haar beste discipline is het hardlopen en dat liet ze zondag duidelijk zien. Snelste zestig plusser werd Paul Visser uit Duiven voor Gerard Bodde uit ’s-Heerenberg. Didammer Elshof werd derde. De tien kilometer kreeg in totaal 54 deelnemers aan de start.

Maar liefst 115 deelnemers gingen van start op de vijf kilometer. Veteraan Frank Reintjes uit Oud-Zevenaar testte zich op snelheid met een pittige start en ging er als een speer vandoor op de vijf kilometer. Na 800 meter werd hij door clubgenoot Edwin Wissema uit Didam achterhaald. In de tweede ronde gaf Wissema gas erbij en nam afstand. Uiteindelijk won Edwin Wissema net als vorige week zonder verzuring met een tijd van 16.56 minuten. Met tevens de eindzege op zak was dit voor hem een mooie generale voor het NK in Schoorl. ‘’Het ging in de tweede ronde veel sneller dan in de eerste ronde. Frank ging inderdaad snel van start. Hij had deze test nodig voor het NK masters. Ik dacht laat maar gaan, sluit ik later wel weer aan. Bultopwaarts ging me goed af en in de tweede ronde trok ik goed door.’’   Blij was ook Kersten van Embden uit Elten die zegevierde bij de vrouwen met een tijd van 20.10 minuten voor Linde Klein Nibbelink uit Bredevoort die over de meet kwam in 21.02 minuten. In de opbouw van het seizoen waarbij diverse lopen in Duitsland en baanwerk over 1500 meter centraal staan is de wedstrijd een uitstekende krachtmeting voor Van Embden. Er zijn veel wedstrijden waarop atleten zich kunnen testen. Van Embden gaf aan dat ze het leuk vond om hier het klassement een keer op naam te brengen.Ze had vooraf als doelstelling alle drie de lopen in Beek ontspannen mee te lopen als training. Alle weersomstandigheden kwamen de lopers tegen. Binnenkort loopt van Embden mee in Kleef en dan staat al snel weer een groot aantal baanwedstrijden op het programma over 1500 meter. Ook heeft ze haar focus op de politiekampioenschappen gezet. Veteraan Frank Reintjes finishte in een tijd van 17.32 minuten. Opmerkelijk liep Jordy Kloet uit Doetinchem. Hij kwam over de meet als tweede in 17.23 minuten nog voor Frank Reintjes uit Oud-Zevenaar. Reintjes werd wel rapste veteraan in het eindklassement. Kloet liet hiermee zien dat hij zijn blessure overwonnen had. Bjorn Demkes van AVA’70 uit Lievelde was content met zijn klassering in Beek. Veteraan Fred Keurntjes uit Zevenaar was blij dat hij geen blessures opliep voor zijn deelname in Schoorl. Hij noteerde 18.07 minuten als beste vijftig plusser en finishte voor Ruben Garretsen van Argo die de oudejaarscross in Vorden op naam schreef. Beste zestiger werd John van Ampting uit Zeddam. Willy Gunsing uit Zevenaar pakte de tweede plek net voor Andre Jorissen uit Doetinchem. 

Tom van Zeven van Argo noteerde 3.41 minuten en won de strijd op de 1 kilometer voor Cas Terbraak die 3.46 minuten noteerde. Jay Scheffer van Argo werd derde in 3.54 minuten, 1 tel voor het eerste meisje, Mare Versluis. Terwijl de 1 kilometer 44 deelnemers trok, kwamen er 20 bij de twee kilometer aan de start. Thomas Gonggrijp van Atletico’73 rekende af met clubgenoot Luuk Reijers. Gonggrijp wist een tijd van 7.25 minuten te noteren, terwijl Reijers genoegen nam met 7.43 minuten. Cas Hartskeerl van Atletico’73 liep constant en kwam in 8.05 minuten over de eindstreep. Lisa Dekker van Argo was het snelste meisje met 8.23 minuten. Stichting Omloop Beek kon terugkijken op een goed bezette afsluitende editie. Voorzitter Jan Leuverink reikte de prijzen uit. In de derde aflevering werden er geen parcoursrecords aangescherpt. Fleurrijk waren de balonnen bij de prijsuitreiking bij uitspanning ’t Peeske buiten bij de vijver. Lovend waren de deelnemers over de organisatie. De bosloopcompetitie was mogelijk geworden dankzij de EHBO, natuurmonumenten, de vele vrijwilligers en sponsoren en enkele jeugdigen van het Liemers College die in Beek hun maatschappelijke stage lieten aftekenen.
Edwin Wissema

Geen opmerkingen: