dinsdag 21 februari 2017

Aftrap training Scholierenrun bij Schaersvoorde

Scholieren en begeleiders trappen af voor Scholierenrun (foto Karin Stronks)
Kick off door marathonloper Gert-Jan Wassink

Door Karin Stronks

AALTEN – Een unieke samenwerking van Schaersvoorde met AVA'70 leidt tot een uitdaging voor alle eersteklassers van het Christelijk College Schaersvoorde (CCS). Ervaren trainers van AVA'70 hebben een trainingsprogramma ontwikkeld van negen weken die alle eersteklassers van Schaersvoorde moet klaarstomen voor de Gerard Tebroke Memorialloop (GTM). Speciaal voor deze doelgroep is de afstand van drie kilometer aan het wedstrijdprogramma toegevoegd. Topatleet Gert-Jan Wassink, oud Schaersvoorde leerling, verzorgde de kick off voor de driehonderd eerstejaars Schaersvoorde leerlingen.

De trainingen voor eersteklassers van Schaersvoorde, van LWO tot VWO+, worden tijdens de reguliere gymlessen gegeven, ook zullen de scholieren op de AVA baan en de openbare weg de loopclinic volbrengen. Topatleet Gert-Jan Wassink is ingevlogen om de kick off te verzorgen. Op een geïmproviseerd podium in de sporthal van Schaersvoorde brengt de marathonloper met een Olympische droom de eerstejaars in beweging. Voor de aftrap geven Gert-Jan Assink en vertegenwoordigers van Schaersvoorde en AVA'70 uitleg over het initiatief in een speciaal hiervoor ingerichte persruimte.

"Hier op Schaersvoorde heb ik mijn eerste stappen gezet! Tijdens de gymlessen werd ik min of meer 'ontdekt' door Evert Jan Westerveld, destijds docent Lichamelijke Opvoeding (LO). Toen zat ik nog op voetbal, later heb ik me op de atletiek gestort. Wat voor mij belangrijk is dat ik een doel moet hebben, ik moet ergens naartoe werken. Nu richt ik me volledig op de Marathon van de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Daarvoor moet ik de limiet halen, dat zal nog lastig worden maar ik ga alles op alles zetten. Wat ik mooi vind aan dit initiatief is dat de eerstejaars ook een doel wordt voorgeschoteld, zij kunnen de uitdaging aangaan om in negen weken tijd naar de GTM Scholierenrun van drie kilometer toe te werken. En natuurlijk wil ik graag de aftrap geven! Hier liggen mijn roots", vertelt Gert-Jan enthousiast.

Annemarie Boom en Wout van Riesen, beide docent LO op Schaersvoorde, juichen het initiatief toe. Annemarie geeft aan: "Natuurlijk werken we mee aan zo'n mooi project! En er zijn sponsoren gevonden die willen helpen. De eerstejaars die zich inschrijven voor de GTM krijgen een T-shirt, mogelijk gemaakt door sponsoren, daarnaast lopen ze met een chip om de exacte tijd te meten. De wedstrijd voert drie keer dwars door café Leuven, dat is natuurlijk erg leuk! We hopen natuurlijk dat alle eerstejaars echt gaan meedoen met de GTM, docenten hebben overigens een oproep gehad om de leerlingen te vergezellen op dit sportieve evenement!" Dit jaar is de hardloopclinic uitgeschreven voor alle eersteklassers van Schaersvoorde, de bedoeling is om het in de komende jaren breder te trekken zodat ook oudere leerlingen mee kunnen doen.

AVA voorzitter Dave Posthumus is samen met Frank Roos druk bezig met het plaatsen van sponsormateriaal. Dave maakt even tijd vrij om iets te vertellen over de Scholierenrun en de voorbereiding daarnaartoe. Posthumus: "Het idee voor deze trainingen komt eigenlijk van een clinic van de atletiekunie, in samenwerking met marathonloper Gerard Nijboer, rolt dit initiatief uit over Nederland. Wij hebben geprobeerd om het idee in een simpele vorm te gieten. Zo is de samenwerking tussen Schaersvoorde en AVA ontstaan. Wat Gert-Jan Wassink al aangaf: de scholieren krijgen een doel, ze weten waar ze naartoe werken!"

De GTM wordt gehouden op zaterdag 20 mei. De Scholierenrun van drie kilometer is toegevoegd voor de eerstejaars van Schaersvoorde. Frank Roos, PR man van AVA'70 geeft aan: "De eersteklassers die meedoen met de GTM rennen drie keer door café Leuven, we hopen natuurlijk dat er één kolkende massa supporters in de kroeg aanwezig zijn! Maar voor het zover is gaan we de scholieren in de negen weken goed voorbereiden op de Scholierenrun. Overigens hoeven ze niet om het hardst, het gaat om de prestatie die iedere deelnemer op zijn of haar eigen niveau volbrengt! Het shirt dat de eerstejaars krijgen mogen ze houden natuurlijk!" (bron)

Geen opmerkingen: