zondag 4 september 2016

Verslag van de kwart triatlon in Enschede

Het Rutbeek
Al jaren staat de Rutbeek triatlon op mijn agenda, de laatste 2 jaar was hier het NK masters sprinttriatlon. Waar ik beide keren met veel plezier aan mee heb gedaan. Het NK was dit jaar in de polder en heb ik aan mij voorbij laten gaan. De achtste wedstrijden die ik dit jaar heb meegedaan gingen allemaal naar tevredenheid, en na de triatlon in Aalten besluit ik om in het Rutbeek de kwart mee te doen. Het fietsen mag beter in vergelijking met de andere triatleten. Het lopen gaat goed, alleen het aantal kilometers laat te wensen over. Daar heb ik de afgelopen tijd aan gewerkt en het gevoel is goed een paar 10 kilometer wedstrijden gelopen, geen pr maar dat hoeft ook niet.

De laatste week richting de wedstrijd is het prachtig weer en de watertemperatuur loopt maar op. Boven de 22 graden is een wetsuit verboden en dat is voor mij een groot nadeel. Blijft dus spannend. Regelmatig check ik de site van de organisatie maar na 25 augustus blijft het akelig stil. De weersverwachting voor de wedstrijddag is niet geweldig 18 graden, veel wind kans op onweer en regen, allemaal ingrediënten waar ik niet vrolijk van word. De avond voor wedstrijd lees ik op NOS app dat de hardloop wedstrijd over de Afsluitdijk niet doorgaat vanwege het slechte weer! Dat kan wat worden morgen dacht ik nog.

Om 7.00 uur loopt de wekker af en het eerste wat ik doe is naar buiten kijken, het is droog, mooi dat begint goed. De buienradar maar eens checken, het ziet er niet slecht uit. De start is om 11 uur en dan zou het droog moeten zijn. Half 9 rij ik weg en het miezert iets maar dat mag geen naam hebben. Bij het Rutbeek aangekomen ziet het er goed uit. De spullen ophalen een nummer op de arm laten zetten en in de wisselzone alles klaar zetten. De speaker meld dat het water 21.8 graden is "yes ik mag een wetsuit aan". Sport maatje en collega Denise van der Donk gaat voor de sprint afstand en is bloed nerveus en heeft geen tijd voor een praatje. Was uiteindelijk niet nodig ze behaald een prachtige 3e plaats.

Na de briefing  bij de waterkant gaat de wedstrijd beginnen. Ik doe lekker mee en kan heerlijk zwemmen. Na ruim 18 minuten loop ik over de mat en ben tevreden over de tijd. Ik had besloten om de schoenen op de fiets te maken om een snellere wissel te hebben. Het is droog maar er staat een redelijke wind. De eerste 1.5 ronde van de in totaal 6 kom ik niet echt op gang, daarna begint het lekker te lopen. Goed eten en drinken is belangrijk, daar kan ik mijzelf mooi mee afleiden. Af en toe word ik ingehaald en ik kan er ook enkele inhalen. Na 6 ronden fietsen waar de wind in elke ronde harder begon te waaien stap ik toch redelijk fit van de fiets, weer een snelle wissel en het lopen kan beginnen. De overgang is deze keer niet zo makkelijk als 2 weken terug. Het parcours is een rondje van 2.5 kilometer met een stuk van 500 meter mul zand. In de 2e ronde begin ik steeds beter te lopen. De 3e is het iets minder maar in de 4e ronde kan ik goed doortrekken, ik heb in de gaten dat er voor mij een leuke tijd inzit en dat geeft vleugels. Na 2.17.40 uur kom ik over de finish en ben ik dik tevreden. 24e overall van de 80, en 5e 50+ van de 14. Zwemtijd 18.43 minuten, fietstijd 1.12.49 uur en mijn looptijd is 44.04 minuten.



Sportieve groeten,

Gerben Duenk
Denise van der Donk

Geen opmerkingen: