zaterdag 10 september 2016

'Na deze overwinning kan ik er wel mee stoppen'

Gert-Jan Wassink neemt de felicitaties van zijn vrouw in ontvangst
Eindelijk zege voor Gert-Jan Wassink op 'zijn' Kramp Run. 

Mijn geboortehuis ligt aan de Dames Jolinkweg. Dat maakt krachten los

WIM KAPPERT

Voor Gert-Jan Wassink ging zaterdag een grote droom in vervulling. De Varsseveldse hardloper schreef voor het eerst in het zesjarige bestaan van het evenement in zijn geboorteplaats de Kramp Run op zijn naam. Bij de vrouwen ging de winst naar Mariska Dute. Wassink, die in een tijd van 14.40 minuten ook Achterhoeks kampioen werd, kon zijn geluk niet op. "Nu kan ik wel stoppen, want met deze winst is mijn doel bereikt", grapte de tegenwoordig in Apeldoorn woonachtige hardloper. "Dit is gaaf, man. Hier geniet ik zo intens van. Als je het niet erg vindt, maak ik eerst even een rondje langs het de toeschouwers om ze te bedanken."

En weg was hij. Met een 'high- five' ging hij langs de mensenmassa die geduldig op hun 'held' was blijven wachten. De ereronde stopte bij zijn vrouw. "Ik wilde hier zo graag winnen. Deze wedstrijd staat bij mij bijna net zo hoog in aanzien als een NK. Mijn geboortehuis aan de Dames Jolinkweg ligt aan het parcours. Dat maakt extra krachten los." Wassink kreeg steun uit onverwachte hoek. Bij het ingaan van de laatste ronde verscheen ineens Dute, winnares bij de vrouwen in 16.53 minuten, langs het parcours om de Varsseveldse atleet aan te moedigen. "Gert-Jan en ik zijn trainingsmaatjes", stelde de Borculose, die ook Achterhoeks kampioen werd. "We zoeken elkaar regelmatig op."

Om het vochtverlies te compenseren, kon Wassink iets later terecht in het Borchuus. Daar werd de winst volop gevierd. De prijswinnaars moesten zich aan het feestgedruis onttrekken om de prijzen in ontvangst te nemen. Die werden uitgereikt door Jan Vreman. De trainer van De Graafschap toverde ondanks het 2-1 verlies van zijn ploeg bij Telstar een dag eerder, een brede lach op zijn gezicht. Vreman ontkwam er niet aan dat de omroeper een paar opmerkingen maakte over de treurige nederlaag. Na het startschot bij de vrouwen, gegeven door Vreman, zei de omroeper dat dit in ieder geval wel was gelukt. "Deze was raak", constateerde Vreman. Op de vraag of hij zelf ook aan hardlopen deed, moest Vreman ontkennend antwoorden. "Dat gaat niet, ik heb versleten knieën."

Daar heeft Wassink geen last van. Hij moest om te winnen afrekenen met Kim Ruel die na 15.02 minuten finishte. De twee lagen tot de laatste ronde samen aan kop. "We hadden dit jaar weinig toppers aan de start", zag Wassink. "Een aantal sterke lopers heeft afgezegd. Dat is jammer, maar wie er niet is kan ook niet winnen. Ruel is een goede loper. Hij is in België zeven keer kampioen op de 1500 meter geweest." (bron)

Geen opmerkingen: