donderdag 25 augustus 2016

Column: Erwin’s zin en onzin - deel 142

Björn Weier
Even een berichtje over de enige echte Laufexperte!

Als de podiumplaatsen niet aan elkaar worden geregen en de voorpagina’s van de landelijke dagbladen zelden worden gehaald, moet je op een andere wijze de sponsor onder de aandacht brengen. Ik heb het voorrecht dat ik wekelijks deze website mag vervuilen met mijn zin en onzin, dus daar maak ik vandaag gretig gebruik van. Dit verhaal is een ode aan de beste ondernemer van Noordrijn-Westfalen, de vriendelijkste hardloper van het westelijk halfrond en (by far) de meest sympathieke Duitser die ik ken. Ik heb het natuurlijk over niemand minder dan Björn Weier!

Vier maanden terug vloeit de champagne rijkelijk na afloop van de laatste contractbespreking. Met de opmerking: “Ik heb geen verwachtingen, je moet alleen heel hard lopen,” wordt het contract lachend beklonken. Na een uitermate succesvol voorjaar wordt de route uitgestippeld voor de rest van het seizoen. Al snel ben ik de route uit het oog verloren en neem ik louter doodlopende paden. De gedroomde overwinningen laten op zich wachten. Als ik met de staart tussen de benen en met 25 kilo lood in de schoenen naar zijn prachtige winkel in Bocholt ga, ben ik voorbereid op het ergste. Een scheldkanonnade in onvervalst Duits, een vernederende toespraak onder het toeziend oog van al mijn LEX Laufmaatjes, of misschien zelfs een gevreesd DDR-strafkamp. Niks van dit alles. Bij binnenkomst in de stijlvolle sportshop aan Westend 31-39 word ik met alle egards ontvangen. De Kaffee und Kuchen staan voor mij klaar en de immer vrolijke Björn toont zijn aanstekelijke glimlach. Hoewel een gemiddelde sponsor na zulke wanprestaties het sponsorcontract in honderdduizend stukjes scheurt, raakt Björn niet in paniek, hij houdt vertrouwen. Björn is niet gemiddeld, hij is heel speciaal.

Voor deze sponsor wil ik het vuur uit de sloffen lopen. De vijftien loodzware trainingsuren per week onderga ik zonder problemen. Nu moeten Stefan Ritte en Jonathan Kolks de LEX Laufexperte-kar nog trekken, maar ik ga er alles aan doen om mij binnenkort ook bij dit rijtje te voegen. 

1 opmerking:

Unknown zei

Je bent de beste, Erwin!😂👍